hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کهگیلویه و بویر احمد| کاشتن بذر امید در دل کشاورزان

کهگیلویه و بویر احمد| کاشتن بذر امید در دل کشاورزان

امسال ازنظر بارش‌ها سال خوبی در استان کهگیلویه و بویر احمد بوده و بارش‌های مطلوب سال زراعی جاری پس از یک دهه خشکسالی علاوه بر سیراب کردن کام تشنه دیم زارها، رهاوردهای مختلفی برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به دنبال داشته است.

خوشحالی کشاورزان از افزایش بارندگی‌ها

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی‌های امسال باعث خوشحالی و امیدبخش بهبود درآمد بهره‌برداران شده است. الیاس تاج‌الدینی با اشاره به اینکه خشکسالی باعث نابودی بخش عمده‌ای از محصولات زراعی دیم در سال گذشته شد گفت: با بارندگی‌های امسال میزان تولید محصولات زراعی در این استان افزایش چشمگیری می‌یابد.

او اضافه کرد: به دلیل دیم بودن 160 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از مجموع 270 هزار هکتار زمین بارش باران بر درآمد بسیاری از بهره‌برداران ارتباط مستقیم دارد. تاج‌الدینی بیان کرد: بارندگی‌های امسال بر تولید و درآمد بیشتر محصولات زراعی به‌ویژه محصولات دامی و طیور اثرگذار است.

جاری شدن چشمه‌سارها

مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 130 حلقه چشمه موجود در مناطق عشایری این استان که براثر خشکسالی های اخیر خشکیده یا بسیار کم آب‌شده بود با بارندگی‌های امسال پر آب‌شده است و برخی از مردم به شکرانه این نعمت نماز شکر به‌جا آورده‌اند. مجید علی پور تصریح کرد: سبز شدن مراتع مناطق عشایری که منجر به حذف علوفه دستی برای دام عشایر از یک ماه پیش تاکنون شده از دیگر رهاوردهای بارندگی‌های مطلوب امسال برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد است که برای افزایش درآمد آنان تأثیر مستقیم دارد. او بیان کرد: بیش از 570 حلقه چشمه و قنات در مناطق عشایری این استان وجود دارد.

افزایش منابع آبی در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی‌های امسال باعث افزایش آب سد کوثر و شاه قاسم و افزایش آب سفره مای آب زیرزمینی در این استان شده است.

علی داودی مهر افزود: کهگیلویه و بویراحمد در ردیف پنج استان اول کشور در ریزش نزولات جوی است اما در سال مای اخیر سایه خشکسالی بر منابع آبی آن سنگینی کرده بود.

او افزود: با بارش‌های اخیر بیش از 440 میلیون مترمکعب آب از حجم 512 میلیون مترمکعبی سد کوثر ذخیره‌سازی شد که این میزان آب ذخیره‌شده جوابگوی 4 سال نیاز آبی در حوزه سرریز است.

داودی مهر تصریح کرد: حجم آب سد کوثر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 64 درصد افزایش‌یافته است.

داودی مهر افزود: از ابتدای سال آبی هم‌زمان با اول مهر تاکنون 507 میلی‌متر باران در سد کوثر گزارش‌شده است درحالی‌که ایستگاه مای باران‌سنجی آمار بارندگی در 12 ماهه سال زراعی گذشته را 210 میلی‌متر نشان دادند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: بارندگی‌های سال آبی جدید در سد کوثر باعث بالا آمدن تراز آب آن سد که به میزان 22 متر شده است.

او تأکید کرد: براثر خشکسالی در سال مای اخیر 32 متر تراز سد کوثر کاهش یافت که تاکنون 22 متر آن جبران شده است.

داودی مهر عنوان کرد: بارندگی چند روز اخیر در این منطقه، 68 میلی‌متر بوده و باعث بالا آمدن تراز آب سد کوثر به میزان یک و نیم متر شد که حدود 20 میلیون مترمکعب آب پشت سد، ذخیره شد.

او اضافه کرد: از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون 45 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی برای پنج استان جنوبی کشور شامل فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، 5.5 میلیون مترمکعب آب کشاورزی، 23 میلیون مترمکعب برای سایر مصارف (زیست‌محیطی) و 1.5 میلیون مترمکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اضافه کرد: سد مخزنی کوثر از نوع بنتی وزنی است که طول تاج آن 190 متر و حجم مخزن آن 580 میلیون مترمکعب است که با هدف تأمین آب شرب 2.5 میلیون نفر و تأمین آب کشاورزی پنج هزار و 700 هکتار از اراضی دشت لیشتر و خیرآباد و همچنین صنعت استان احداث‌شده است.

سد ملی کوثر در 55 کیلومتری غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد. استان 713 هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد